Чому кенійці бігають так швидко



Всі, хто слідкує за світом бігового спорту, вже звикли до того факту, що африканські спортсмени раз у раз здобувають першість на усіх престижних змаганнях. Такі неймовірні результати найчастіше пояснюють відмінною фізіологією цих спортсменів. І це здається цілком прийнятним виправданням для інших. Нещодавно мені трапилася стаття американського лікаря, фізіотерапевта Тіма Маггса (Dr. Tim Maggs), яка називалася «Чому кенійці бігають так швидко». Доктор Маггс живе у Нью-Йорку і працює з легкоатлетами. На початку 2000-х років йому випав шанс працювати з кенійськими бігунами і, відтак, можливість познайомитися з ними ближче. Незважаючи на те, що його стаття написана майже два десятиліття тому, все про що в ній йдеться, на мою думку, не втратило актуальності і сьогодні, оскільки ні тенденція в перемогах африканців, ні фактори, що за словами доктора Маггса, призводять до цього успіху, не зазнали ніяких змін. Отож пропоную прочитати історію про рецепт кенійського успіху.


Доктор Тім Маггс, Нью-Йорк, 2000 рік
«Відгадайте що? Черговий кенієць переміг у Бостонському марафоні цього року.
Коли Елайджа Ленгет (Elijah Langat) першим цьогоріч перетнув фінішну лінію, він зберіг послідовність перемог Кенії. А втім, невже хтось колись припускав, що цей ланцюжок буде порушено? Навряд чи.
Багато з вас, напевно, очікували прочитати глибоке пояснення стосовно фізіологічних розбіжностей між кенійцями та американцями. Вибачте. Хоча кенійці і справді фізіологічно вдало складені для успішних занять бігом, насправді відповідь виходить за рамки їх фізичної досконалості.


Життя з кенійцями
Мене запитували тисячі разів «Чому кенійці такі швидкі?» Як не дивно, чим більше ви знаєте, тим краще розумієте, що на це питання не може бути простої відповіді. Мій досвід почався в середині 1993 року, коли невелика група кенійців приїхала до мого рідного міста, щоб почати програму тренувань на півночі штату Нью-Йорк. До початку 1994 року у нашій маленькій згуртованій громаді поселилося 16 кенійців. Перше, що я зробив, пішов до нашого місцевого відділку поліції та попередив їх, що вони отримуватимуть повідомлення від мешканців, що багато чорношкірих чоловіків бігають по вулицях. Я сказав їм, щоб вони не вважали, що це якось повязано з пограбуванням чи іншим злочином. Це лише група бігунів світового класу, які роблять те, що вони вміють робити найкраще.
Кенійці інші. Я не думаю, що хтось з них міг би перейняти американську культуру, незалежно від того, скільки він прожив в Америці. Томас Осано (Thomas Osano), Пол Мбугуа (Paul Mbugua), Джон Кагве (John Kagwe), Лазар Ньякерака (Lazarus Nyakeraka) і Гідеон Мутіся (Gideon Mutisya), безсумнівно, перейняли багато американського, але їх ідентичність та стиль життя настільки відрізняються від наших, що їх зміна буде подібна на зміну відбитків пальців. Це неможливо. Коли Томас Осано, Джосфат Мачука (Josphat Machuka) та Вільям Сігей (William Sigei) встановили світовий рекорд в забігу на 10 миль Cherry Blossom Ten Mile Run 1994 року, я стояв біля Томаса та Джосфата після гонки. Вони просто тихо стояли там, злегка посміхаючись. Таким було їх святкування. Під час поїздки додому вам могло б здатися, що вони і взагалі зійшли з дистанції.


Їх раціон може розповісти багато. Всі вони харчуються однаково. Ми ходили у магазин раз на тиждень, і наш візок був заповнений капустою, курятиною, стейками, консервованими помідорами, чаєм, білим кукурудзяним борошном і цільнозерновим пшеничним борошном. Неважливо скільки подібних продуктів ви купуєте, це все одно ніколи не коштує надто дорого. І всі вони завжди їли однакову їжу. Я ніколи не чув, щоб хтось із них сказав: «Мені це не подобається». Різні бігуни щовечора готували їжу, але була розроблена проста система з декількох кухарів, які займалися приготуванням їжі. Підготовка, приготування, миття посуду і чашка чаю перед сном.



У нас було два будинки, у кожному з яких проживали приблизно 8 бігунів. Душ, зазвичай, приймали по два бігуна за раз. Берегли воду. Біговий одяг був розвішаний скрізь, так як в день відбувалося дві або й три пробіжки. У проміжках між тренуваннями бігуни відпочивали, гуляючи, читаючи Біблію або відвідуючи сусідів. Їх діяльність ніколи не можна було назвати стресовою.
Одного разу ввечері, коли я з якихось причин прийшов до їх будинку, я почув гучні вигуки, що лунали з вітальні. Коли я завернув за кут, я побачив, що вони всі з’юрмилися навколо двох, що сиділи на підлозі і галасливо їх підбадьорювали. Ці двоє на підлозі грали в шашки, з дошкою та шашками, зробленими з коробок з-під бігового взуття. Nike платить мільйони, щоб викликати у людей таке захоплення своїм взуттям. Я бюся об заклад, що вони ніколи не очікували, що подібне захоплення можуть викликати їх коробки.
Іншого разу, ми їхали 3 години, щоб взяти участь в забігу на 20 км у Нью-Джерсі. 15 кенійців, моя дружина, мої 2 сини та я. Всі у 15-місному фургоні. Можливо, трохи тіснувато, але ні однієї скарги. Хоча аромат на зворотній дорозі безперечно заслуговував на кілька скарг.
І нарешті, так, вони справді підходять для бігового спорту. Усе, від їх структурних особливостей до складних тренувань і до внутрішньої відваги – усе це зробило кенійців Левами гоночних трас. Зараз є так багато кенійських героїв; вони стали кумирами для молодих кенійців, приклад яких ті намагаються наслідувати в процесі свого дорослішання. Я пам'ятаю, як Авраам Лімо (Abraham Limo), батько 4 дітей, сказав мені, як 100 доларів дозволяють йому та його сім’ї прожити цілий місяць. Він був шокований, як швидко їх можна витратити тут, в США.
Сплачена ціна
Кенійський бігун пожертвував більшим, ніж більшість з нас. Вони залишають свої сім'ї і подорожують через півсвіту заради не більшого, ніж просто шанс. І ніяких гарантій. Я пам'ятаю, коли я з моєю дружиною вперше зустріли 12 з них у Тампі в 1994 році, звідки вони мали їхати з нами в штат Нью-Йорк (це було наприкінці лютого). Вони стояли там у футболках і лише з невеликою сумочкою зі своїми речами. Я беру більше речей з собою зранку у ванну. Я запитав, чи вони знали, наскільки холодною буває у нас погода. Вони не знали, але для них це не мало значення. Єдине, що мало значення, це – шанс.


Як тільки ми приїхали в Нью-Йорк, ми швидко знайшли пальта для них усіх. Одного дня Альфонс Муінді (Alfornce Muindi) прийшов одягнутий в жіночу куртку. Він навіть не знав про це. Він посміхався і був щасливий як ніхто. Мода не була частиною його стилю. Він просто лише був одним з кращих бігунів у світі. Я пам'ятаю, якось Nike найняла Альфонса на роль пейсмейкера під час Нью-Йоркського марафону в 1993 році. За вечерею напередодні я запитав Альфонса, чи знає він скільки людей бігтиме за ним наступного ранку. Він посміхнувся і несміливо запитав: «2000?». Я до сих пір люблю Альфонса за його чисту наївність.
Мої сини так багато навчилися завдяки нашій роботі з цими видатними людьми. На запитання, чому кенійці бігають швидше за нас, відповідь насправді проста. Просто поживіть з ними деякий час. Ви швидко зрозумієте».

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Спеціальні бігові вправи - основа для бігу

Програма бігових тренувань для новачка

Головний біль під час та після бігу: як цього уникнути